Categories
Henk.koht.

Voi äiti!

Ei sanaakaan

Luin tänään Marie Korpen toimittamaa Ampukaa artisti! -kirjaa, jossa kerrotaan musiikin sensuroinnista eri maissa. Burman tilannetta käsittelevässä kappaleessa mainittiin, että lehdistönvalvontalautakunta on kieltänyt joidenkin sanojen käytön laulujen teksteissä. Esimerkkeinä kielletyistä sanoista mainittiin mm. ”äiti”, ”totuus” ja ”ruusu”.

Hätkähdin. Minkälainen ihminen voi kieltää sanan ”äiti” käytön? Mieleni tekisi sanoa jotain syvällistä, mutta olen sanaton. Olen lukenut paksun kasan kirjoja diktatuurien toimintatavoista, ja luulin, että olen nähnyt jo kaiken. En vaan tajua.

3 replies on “Voi äiti!”

Minusta kannattaa lähestyä tuota taas ihan siitä, että joko äiti on niin pyhä ettei siitä saa laulaa (vrt. Muhammed piirtäjille) tai sitten sitä vain sorretaan naisia eikä vahingossakaan saa mainita heidän erikoisuuttaan miehiin nähden. Äitiyshän on jotain, mitä mies ei (toistaiseksi) voi kokea, joten se nostaa naisen miehen yläpuolelle – ja sitähän ei suvaita kuin länsimaisessa televisiossa.

Olen sulatellut lukemaani, tässä tulkintani burmalaisten menetelmistä.

Burma on sosialistinen maa, eli sitä johtaa aate. Aatteilla on taipumus nähdä asiat hyvin mustavalkoisesti oikeana (oma linja) ja vääränä (kaikki muut). Jokainen ihmisten tärkeänä pitämä asia on aatteelle ensisijaisesti vaara, joka uhkaa kyseenalaistaa aatteen kaikkivoipaisuuden. MIeleeni on jäänyt Raamatun kuvaus tällaisesta maailmankatsomuksesta:

Kuulkaa siis, israelilaiset! Herra, teidän Jumalanne, ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne -5. Moos. 10:12

Äiti on ihmisille luonnostaan tärkeä. Mutta äitiä ajatellessa ei vaella pitkin sosialismin tietä eikä rakasta ja palvele aatetta. Niinpä äidistä puhumiseen suhtaudutaan kuten kaikkiin muihinkin kilpaileviksi aatteiksi koettuihin asioihin: se kielletään. Kiellon tarkoituksena on vähentää niiden asioiden merkitystä, jotka kääntävät huomion pois aatteesta.

Ennen kuningas saattoi sanoa: “Valtio olen minä!” Puolue voi kuitenkin nokittaa tästä sanomalla: “Kansa olen minä!” Koska äiti ei ole olemukseltaan vallankumouksellinen, hän on “jos et ole puolellamme olet meitä vastaan” -periaatteen mukaisesti puolueen eli kansan vihollinen.

Sama pätee kaikkiin aatteen kieltämiin asioihin. Myös totuus on kansan vihollinen, sillä totuudenmukainen käsitys puolueen menettelytavoista ei yleensä lisää ihmisten uskoa aatteeseen.

Leave a Reply to designed Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *