Ninja Gaiden II

Ryu Hayabusa

Pinna meinaa palaa Ninja Gaiden II:n kuvakulmien kanssa. Peli zuumaa sankariin aina sellaisesta vinkkelistä, että viholliset pääsevät lyömään veitsen kurkkuun. Luulisi että uuden sukupolven konsoleilla niinkin perustavanlaatuiset ongelmat olisivat jo historiaa, mutta ilmeisesti nykypeleissä kuvakulmat ovat se pyörä, joka on aina vaan yritettävä keksiä uudestaan.

God of War on teemaa lukuunottamatta ihan samanlainen peli. Siinä kamerakulmiin ei voi vaikuttaa ollenkaan, mutta jokainen kohtaus on mietitty valmiiksi. Se toimii huomattavasti paremmin kuin Ninja Gaiden II. Olisivat ottaneet siitä mallia.

Noh, jatketaan pelailua. Ehkä se ninjan ura tästä vielä urkenee. Lyödyt vastustajat jäävät sentään hienosti kentälle retkottamaan, eivätkä haihdu savuna ilmaan, joten kyllä tässä varmaan jotain on tehty oikein…

2 thoughts on “Ninja Gaiden II”

  1. Huomionarvoista on, että kamera on oleellisti huonompi kuin ykkös-Gaidenissa, eikä sekään hyvä ollut. Mutta joo, kamera tuntuisi pilaavan muuten asiallisen mätkinnän tällä kertaa jokseenkin kokonaan. Ei se vaikeustason nouseminen surkean kameran vuoksi nyt vielä mitään, mutta kun varsinaista toimintaa ei näe, niin en oikein ymmärrä, miksi pelaisin sitä.

  2. Juu-u. Mulla oli ekoissa kentissä vaikeuksia jopa niiden akrobaattisten temppujen tekemisessä, kun kuvakulma oli aina väärään suuntaan vinksallaan. Vähänkö meni hermo.

    Luulisi että moderni koodi on sellaista, että kehitystiimi voisi käyttää ohjelmoinnin apuna jonkun muun tekemiä valmiita komponentteja. Tyyliin että ostetaan fysiikkamoottori yhdestä paikasta ja kamerakulmia säätelevä tekoäly toisesta jne, sen sijaan että kaikki tehdään aina alusta alkaen itse ja sitten tiukkojen aikataulujen pakottaessa joudutaan julkaisemaan keskeneräistä kamaa. Tässä olisi ihan selvä markkinarako osaavalle ohjelmointialan yrittäjille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *